Moottorilentokoneen ohjaajalle ei yksityislentotoiminnassa aseteta mitään erikoisia vaatimuksia, mutta kuitenkin terveydentilan pitää oppilaaksi aikovalla olla hyvä. Terveyden tutkimisella koko koulutushomma yleensä aloitetaan ja ensimmäisenä ilmailulääkäri tutkii, ettei ohjaajaksi aikovalla ole mitään kroonisia sairauksia. Silmälasit eivät ole este lupakirjan saamiselle.
Kun lääketieteellinen kelpoisuus on varmistettu anotaan seuraavaksi Ilmailuhallinnolta oppilaalle lento-oppilaan lupakirja. Tämän saatuaan tuleva lentäjä voi aloittaa tutustumisen ilmailun ihmeelliseen maailmaan toden teolla, niin teoriaopiskelun kuin lentämisenkin saralla. Teoriaopiskeluun kuuluu erilaisia oppiaineita, alkaen ilmailulaista ja asetuksista, lentokoneen yleistuntemuksesta, sääopista lennonteoriaan. Välillä opiskellaan radiopuhelinliikennettä, lentosuunnistusta ja kaikista noin kymmenestä eri osiosta pidetään koulun kokeet. Ne hyväksytysti suoritettuaan oppilas suorittaa kokeet vielä ilmailuviranomaiselle.
Koulutus etenee teorian ja lentämisen kanssa rinnakkain. jolloin asioiden omaksuminen helpottuu. Ensimmäisten noin kymmenen lentotunnin ajan pysytellään koulutuskentän lähistöllä peruslentoliikkeitä opetellen, Vaativin harjoitusaihe on laskeutuminen. Niitä tehdäänkin melkoisesti, mutta pikku hiljaa taitojen kehittyessä tulee ensimmäinen tarkastuslento vastaan. Siinä lento-oppilas osoittaa lentotaitonsa toiselle lennonopettajalle. Läpäistyään tämän välitarkastuslennon, oppilas pääsee ensimmäiselle yksinlennolle. Ensimmäinen yksinlento on jokaiselle lentäjälle ikimuistoinen hetki.
Tästä koulutus jatkuu edelleen peruslentotaitoa kehittäen, mutta myös matkalentoja aloitellen. Matkalentoja lennetään eri puolelle Suomea monenlaisille kentille. Ensin opettajan kanssa, mutta lopuksi myöskin yksinlentoina.
Kun kaikki tentit on hyväksytysti tentitty ja koulu- ja yksinlennot lennetty on vielä vuorossa lentokoe. Siinä lento-oppilas esittää lentotaitonsa tarkastuslentäjälle. Kun tämä on hyväksynyt suorituksen, anotaan ilmailuviranomaiselta yksityislentäjän lupakirja.
Yksityislentäjän mahdollisuudet harrastuksensa jatkamiseen ovat rajoittamattomat. Erilaisia kelpuutuksia voi hankkia lisää, koulutusta erilaisiin konetyyppeihin voi hankkia, kerätä lentokokemusta matkalennoilla erilaisille kentille jne. Harrastustasolla edullisinta on lentäminen ilmailukerhoissa, joissa vuokrahinnat ovat alhaisimmat. Lentokokemuksen karttuessa lentäjä voi päästä mukaan erilaiseen yleishyödylliseen lentotoimintaan mm. etsintä- ja pelastuslentotoimintaan (SAR) sekä metsäpalolennoille mukaan.
Yksityislentäjän lupakirjakurssi on myös peruskoulutus erilaisiin ilmailualan ammatteihin, mm. liikennelentäjäksi aikovalle. Mahdollisuuksia on paljon muitakin. Kaikki on kiinni itsestä. Jos homma alkoi kiinnostaa, ota yhteyttä kerhon yhteyshenkilöihin tai soita vaikka lennonopettajalle suoraan ja sovi tutustumislennosta. Siitä se homma lähtee käyntiin.
Tervetuloa mukaan!